Båtførerkursene med praksistur!

Det finnes et rikholdig utvalg av diskutable båtførerkurs, det ene mer tvilsomt enn det andre. Noen er av typen "alt-på-en-dag-og-100%-bestått-garanti"  -  hvor det eneste som er garantert er at man ikke lærer noe som helst ...

Det er faktisk så ille at man kan få båtførerbevis uten å ha vært ombord i en båt, man behøver ikke å ha sett en båt   -   man behøver ikke engang å ha sett bilde av en båt!!

Med det beviset i hånd har man rett til å føre en båt som er inntil 15 meter lang, med ubegrenset hastighet, ubegrenset motor, ubegrenset vekt og dermed ubegrenset skadepotensiale. En slik båt skal man altså ifølge Sjøfartsdirektoratet være kvalifisert til å føre døgnet rundt, året rundt, i godvær såvel som i uvær!

Dette oppslaget, med en skremmende video demonstrerer en side av galskapen!

Vi anser denne praksisen som fullstendig galskap og tar derfor en pause med båtførerkurs inntil Sjøfartsdirektoratet igjen vil stille minimumskrav til kursinnhold og kursholdere.

Vi håper å komme tilbake med våre grundige og lærerike kurs:

Men vi stiller strengere krav til oss selv. Når vi holder kurs, da er det for at deltagerne virkelig skal lære noe  -  de skal ikke bare "kjøpe seg en lapp"!

Baatskolen POSEIDON har gjennom 30 år sett solide resultater med vårt egenutviklede opplegg som i stor grad baserer seg på kartseilas, altså praktiske øvelser som ligner mest mulig på virkelige situasjoner og forhold man møter ved seilas i Ryfylke og ellers langs kysten.

Når den teoretiske delen er gjort tar vi POSEIDON II ut på fjorden; kursdeltagerne overtar kommandoen og får virkelig se at teori og praksis stemmer overens! Her må det være tillatt å sitere dikteren: "Ett er et Søekort at læse, et annet et Skib at føre....".

I Baatskolen POSEIDON tar vi dikteren på ordet, derfor inneholder båtførerkurset vårt alltid en 3-timers praksistur. Da ferdes vi i de samme områdene som vi har arbeidet med i kartet, og som de fleste deltagerne kjenner litt fra før. Det er en slik praksistur man regner med at etter hvert kommer til å bli et krav når den norske båtføreropplæringen skal innrettes etter den europeiske ICC-normen   -  så her har Baatskolen POSEIDON ligget i forkant helt siden 1992.

Meld deg på her!

God kartforståelse og ferdigheter i tradisjonell navigasjon er spesielt viktig nå som så mange fyller båten opp med skjermer og henfaller til mer eller mindre upålitelige systemer for "Nintendonavigasjon". Vi oppfordrer til at flest mulig i båtfamiliene kommer samlet til kurs. Da samarbeider man om stoffet, man fortsetter hjemme rundt kjøkkenbordet - og alle har mer utbytte

Lærebok

Båtførerkurset baseres på læreboken BÅTFØREREN med tilhørende oppgavehefte og med våre egenutviklede kartoppgaver som tar oss på kryss og tvers i Ryfylke. Normalt bruker vi fire kvelder på å gå gjennom teori og løse oppgaver, deretter tar vi praksistur med tre timers seilas, etterfulgt av en kveld med repetisjon og til slutt eksamen.

Vi kan også avtale andre kursopplegg, for selv om vi på det sterkeste fraråder båtførerkurs som presses inn på én helg har vi gjennomført gode kombinasjoner av kvelds- og helgesamlinger. Som internkurs i firma har det ofte vist seg å være en god løsning med et grundig kurs fordelt over to helger  -  da får vi også tid til ordentlige praksisturer.

Kurs på arbeidsplassen

Mange arbeidsgivere, klubber og foreninger tenker HMS og ser at det er en god ide å tilby båtførerkurs, VHF-kurs og sogar fritidsbåtskipper D5L som en lærerik og nyttig sosial aktivitet. Baatskolen POSEIDON er meget mobil, og vi har alt som trenges for å arrangere førsteklasses båtførerkurs i kantiner og møterom.

Noen firma har satset på å la de ansatte få arbeide seg gjennom Fritidsbåtskipperkurset med ukentlige samlinger i kantinen. Dette har vist seg å være både lærerikt, anvendelig, motiverende og de ansatte sveises sammen på en helt spesiell måte når de får brynet seg på nordsjøseilaser, radarplotting og omvendte strømkoblinger.

I Baatskolen POSEIDON bruker vi kartseilas som et meget viktig element i undervisningen. Vi ser at det engasjerer og at deltagerne stortrives med å arbeide på denne måten. I tillegg er det en glimrende forberedelse til praksisturene som vi skal ut på!

Ta kontakt for nærmere informasjon og pristilbud på bedriftskurs - dette er en garantert suksess!

Pris for båtførerkurs med praksistur:

Enhet Pris Kommentar
Vanlig deltaker
(Evt den første i hver familiegruppe)

2.300

Prisen dekker selvfølgelig også praksisturen
Familiepris, påfølgende deltakere

1.600

Gjelder når den første betaler vanlig pris.
Bok/kart/materiell

600

Læreboken "Båtføreren", oppgaver, sjøkart og en arbeidsperm med mange nyttige hjelpemidler.
Eksamensgebyr til Norsk Test

(686)

Betales av hver deltager via nettbutikken hos Norsk Test

Én deltaker med materiell, men uten eksamensgebyr

Ekstra familiemedlemmer, uten eget materiell, og uten eksamensgebyr til Norsk Test.

2.900

1.600

Merk at dette er våre totalpriser, vi kommer ikke med ekstra krav for bok, kart, oppgaver og denslags lureri . . . .

Her kan du lese om Baatskolens kursbetingelser.