Fritidsskipper D5LA

Baatskolen POSEIDON har siden 2005 utviklet kursene for D5LA til å bli et av våre mest populære. Det er stor stas og veldig effektivt når vi først går gjennom teorien inne i klasserommet og deretter tar turen med skoleskipet POSEIDON II for å sjekke at teori og praksis stemmer overens. Turene våre nordover kysten i "storm og stille" legges merke til. Kursdeltagerne overgår hverandre med sekstantene på dagtid, og har stor nytte av den praktiske seilasen i kronglete farvann nattestid.

Kurset omfatter langt mer enn den astronomiske navigasjonen som man av og til legger i navnet. Det dekker også konvensjonell navigasjon, oseanografi, meteorologi, lover og regler med vekt på stoff som man kan ha nytte av på oversjøisk seilas og ankomst i fremmede havner.

Teori og praksis kombineres

Det spesielle med vårt kurs er at en stor del av tiden tilbringes underveis med POSEIDON II . Hvis været tillater går vi til havs, og hvis vi holder oss langs kysten blir det en solid øvelse i instrumentnavigasjon og nattseilas. Man lærer aldri bedre enn når teorien kan kombineres med reell navigasjon og seilas!

Kurset til D5LA forutsetter at man har fullført undervisningen til D5L og kurset bygger videre på pensum derfra. Sertifikatet D5LA gir rett til å være fører eller styrmann på norskflaggede fritidsbåter med inntil 24 meter skroglengde i utvidet fartsområde "World Wide". Dette er kurset for dem som liker å seile i fjerne farvann - eller kanskje planlegger jordomseiling på egen kjøl.

Slik som Baatskolen POSEIDON har utviklet D5LA-kurset blir det mye arbeid med å løse oppgaver; dette gjøres best i små grupper, man lærer av hverandre og har gjensidig fordel av samarbeidet.

Kursinnhold

Ved introduksjon av GPS'en ble alt annet plutselig 'gammeldags'. Vi kan imidlertid ikke tillate oss å stole på et sårbart teknisk system underlagt politisk kontroll. For større overseilinger er det fortsatt viktig å beherske det mest elementære innen konvensjonell astronomisk navigasjon. I kurset for D5LA bruker vi ca 20 timer på dette fagfeltet – deretter er det opp til den enkelte å holde ferdighetene ved like.

Kurset for D5LA skal gi tilstrekkelig grunnlag for å kunne bestemme sin posisjon også den dagen GPS'en ikke virker. Da er det gamle kunster, med solhøyde, klokke og almanakk som kommer til heder og verdighet. Her er sekstanten det viktigste hjelpemiddel og i løpet av kurset blir det rikelig anledning til å øve seg med sekstanten både på land og på et slingrende dekk. Skolen har et utvalg av presisjonssekstanter som kursdeltagerne får benytte til øvelsene, men om noen skulle ha egen sekstant er det selvfølgelig bare flott om man tar den med.

Lang praksistur

I kurset for D5LA lager vi mindre grupper og tar praksisturer på 30 timer. Da får vi tid til å "sette vakter", vi slipper kanskje å se land på en stund - og er været såpass at vi ser noen himmellegemer så bruker vi dem til å fortelle hvor vi befinner oss. Mellom vaktene i styrehuset arbeides det med oppgaver for å få den rette kombinasjonen av teori og praksis.

Pris på D5LA, astronavigasjon:

Enhet

Kurs i Stavanger med 30 timer praksistur

Alt av bøker, materiell, praksistur og eksamensgebyr er inkludert

Kompaktkurs med samling i Stavanger
Samlingen foregår ombord i http://www.mssandnes.no
Forkurs via internett for å forberede stoffet.

Dette kurset tar en pause inntil videre

Alt av bøker, materiell og eksamensgebyr er inkludert

Det eneste som kommer i tillegg er den enkeltes reise/opphold for samlingen  -  og man kan bo praktisk og rimelig ombord i MS SANDNES, hvor kurset foregår.