Internasjonalt båtførerbevis, ICC

For båtførere som ønsker å leie båt i utlandet har det vist seg at det tradisjonelle norske båtførerbeviset stadig oftere blir underkjent, av den enkle grunn at det ikke inneholder noen som helst krav til praktisk opplæring/prøve. Utleierne tar ikke sjansen på å leie ut kostbare båter til nordmenn med et "verdiløst" båtførerbevis.

Her i Baatskolen POSEIDON har vi alltid ment at praksis er viktig og derfor har vi i 30 år hatt praktisk opplæring og praktiske øvelser som selvfølgelige deler i alle våre båtførerkurs og D5L-kurs. Nå har altså myndighetene innsett det samme  -  og det synes vi selvfølgelig er stas . . . .

Som den første båtskolen i landet fikk vi sjøfartsdirektoratets godkjenning til å holde Praktisk prøve for ICC-båtførersertifikat. Den praktiske prøven har mye til felles med "Praktisk utsjekk" for D5L-sertifikat som vi allerede har holdt på med i mange år, med stor suksess.

Vi har godkjennelse for ICC både for motor- og seilbåt. Prøven for motorbåt går ofte med vårt skoleskip POSEIDON II og når det gjelder seilbåt så har vi etablert et utmerket samarbeid med Bjørn Aage Krane som driver Seilgleder. Han er en meget erfaren seiler, med en helt spesiell evne til å få deltagerne til å føle seg trygge ombord.

Nå utvides også muligheten for ICC til Midt-Norge og Egersund. Begge steder har vi inngått avtale med erfarne seilere, med godt ustyrte fartøy. Se Sjøfartsdirektoratets oversiktskart for mer informasjon.

Den siste utvidelsen er at man nå også kan avlegge praktisk prøve for ICC i Østfold, nærmere bestemt på Hvaler.
Ta kontakt med skipper Leif Olaf Jensen på slepebåten SKRUBBEN for nærmere informasjon eller avtale om praktisk prøve.

Det er altså mulig å avlegge Praktisk prøve for internasjonalt båtførersertifikat ICC her hos oss i Stavanger, eller i Levanger, Egersund eller Fredrikstad/Hvaler, ta gjerne kontakt for nærmere informasjon.

Nå har vi innledet samarbeid med Validint som tilbyr ICC-prøver flere steder rundt Oslofjorden.