Om skoleskipet POSEIDON II

I 2007 tok vi et stort skritt fremover for å gjøre Baatskolen POSEIDON til den absolutt beste; vi investerte i det som utvilsomt er landets flotteste og mest velegnede skoleskip i denne kategorien. Dette gjorde vi for å kunne tilby våre kursdeltagere en praktisk undervisning innenfor instrument- og nattseilas, men fremfor alt for å kunne ta ut på lengre turer langs kysten med ivrige kursdeltagere på vakt både i styrhus, maskin og bysse.

Den planen har absolutt klaffet og tilstrømning er jevnt økende til alle kurs  -  og helt spesielt til D5L og D5LA hvor det virkelig lønner seg å velge en skole som er villig til å satse på det beste. Vi har seilt flere 10-tusen nautiske mil med kursdeltagere ombord og tilbakemeldingene er overstrømmende positive. Samtidig ser vi at de aller fleste som melder seg på kurs, gjør det på anbefaling fra noen som har gått hos oss tidligere; og det må være det beste beviset på at vi lykkes med det vi holder på med!

For å gjøre skoleskipet POSEIDON II bedre egnet til å kline seg opp langs skitne fendrer i alle våre praktiske øvelser gikk vi sommeren 2009 til det skritt å male skroget blått, den samme fargen som vi hadde på vår første POSEIDON. Det hvite overbygget, med refleksstripene fra tiden som redningskrysser er beholdt og vi har fått vårt rederimerke på skorsteinen  -  og alt i alt "rigger" det vel ganske bra . . . .

Her har vår gode venn, båtfotografen Arne Magne Breiteig, fotografert det nymalte skoleskipet i konvoyen, på vei inn til Havnedagene i Haugesund  -  kystens flotteste kulturarrangement!

For sine forrige eiere var fartøyet på ekspedisjon til Nord-Øst-Grønland, under navnet MINNA. Man kan lese mer på ekspedisjonens hjemmesider.

Tekniske data:

Byggemateriale: Stålskrog med aluminiumsoverbygg
Lengde: 22.21 meter (72 fot)

Bredde: 6,02 meter
Dypgående: 3 meter
Deplasement: 100-120 tonn, avhengig av bunkers

Tonnasje: 80 bruttotonn, 28 netto
Maskineri: 2 x Volvo Penta TAMD 120B-CC á 340 hk, 1 x Perkins 3x400V generator, 15 kVA
Propell: 3-blad, vridbar, 1710 mm diameter.
Bunkers: 23.000 liter
Ferskvann: 2.000 liter
Septik: 3.400 liter

Bygget i 1958 hos G De Vries-Lentsch, Amsterdam, fullstendig modernisert i 1984 hos Djupviksvärv i Sverige. Bygget for det svenske redningsselskapet etter en donasjon fra Trafikaktiebolaget Grängesberg, ble først satt i tjeneste i Holmsund helt nord i Østersjøen. På grunn av isforholdene i Østersjøen er båten konstruert med stor vekt på isbryteregenskaper, noe som blant annet ga utslag i 18 mm skrogplater fra vannlinjen og ned, isfinner foran propellen og for sin tid kraftig motorisering i form av 4 x Volvo MD 96A á 127 hk. Disse drev propellen via et sinnrikt system med tilsammen 64 kileremmer.

Den svenske båthistorikeren "Tugboatlars" har forresten gitt en grundig omtale av fartøyet på sine hjemmesider, da under navnet GRÄNGESBERG.

Modernisering

I 1984 gjennomgikk båten en omfattende modernisering hvor maskineri og overbygg ble byttet ut. De 4 Volvoene ble skiftet ut med 2 større som driver propellen via et samle- og reduksjonsgear.  Hydraulisk kran og vannkanon kom til, i tillegg til en hel del moderne navigasjonshjelpemidler og elektronikk. En ny runde mindre oppgraderinger ble gjort ved overgangen fra redningsskøyte til ekspedisjonsfartøy i 2005. I tillegg har vi gjort fortløpende oppdateringer for å stå best mulig rustet til å gi kursdeltagerne den beste praksis som kan oppdrives.

I dag fremstår POSEIDON II som svært godt utstyrt:

• 3 x radar

• Gyrokompass
  • Elektronisk kompass
  • GPS-kompass
  • Magnetkompass med peileanordning
  • Separat Krums peileskive
  • 4 x kartplotter, med ulike kart/program, 2 med innlagt AIS
  • 2 x Navtex
  • AIS klasse A
  • 3 x fastmontert VHF, i tillegg flere håndholdte
  • Full radioutrustning for område A2, med MF- og HF-radiostasjon
  • 2 x SAR-T
  • 2 x EPIRB (Manuell og friflyt)
  • Morselampe

Her er det Baatskolens Margret som maler det nye navnet på styrhusfronten.