Fritidsskipper D5L / Fiskeskipper kl C
Fritidsskipperkurset, kalt "Kystskipper light", inneholder alt for sertifikat D5L; navigasjon, navigasjonsmidler, sjøveisregler/brovakthold, skipslære, sikkerhet og teknologi/motorlære. D5L gir rett til å føre fritidsfartøy inntil 24 meter. Merk at den gamle grensen på inntil 50 BT nå er fjernet. Innen visse grenser gir det også rett til å føre passasjerfartøy, i sommerhalvåret kan man føre så mange passasjerer som fartøyet er godkjent for, på elver og innsjøer. Se mer om dette på Sjøfartsdirektoratets sider. Vi har også Sjøfartsdirektoratets godkjenning til å gjennomføre Praktisk utsjekk for de som mangler litt båterfaring til å løse D5L-sertifikatet.
Nå har Sjøfartsdirektoratet kommet med ny læreplan for D5L og D5LA. Den tar hensyn til det som vi i alle år har forfektet: "Praktisk opplæring og praktiske øvelser inn i D5L-kurset!" Kravet er 8 timer instrumentseilas og 8 timer fremføring av fartøy. Langt mindre enn de 30 timenes reell seilas som vi har hatt i alle år, men langt bedre enn det som var - og Baatskolen POSEIDON er som vanlig i forkant av utviklingen!
Det har allikevel vært en omstendelig og tidkrevende prosess å bli godkjent etter nye krav. Men fra 1. januar 2016 har seks skoler i Norge fått lov til å fortsette med D5L/D5LA, før den dagen var det over 30 ....
Her er godkjenningsbrevet og Baatskolen POSEIDON er forløpig den eneste mellom Bergen og Oslo!
Selv om D5L og D5LA er norske sertifikater, i utgangspunktet gyldige for å føre båter med norsk flagg, så er sertifikatene høyt anerkjent og dermed godkjent som kompetansebevis i mange andre land. Ved leie av båt i Croatia kan man f.eks føre båter opp til 100 GT med D5L og opp til 500 GT med D5LA. Se her for nærmere informasjon.

Fritidsskipperkurset går over hele vinteren.
Her finnes ikke dødtid, for mens den andre vakten driver med navigasjon og praktisk seilas i styrehuset, benytter frivakten anledningen til å løse oppgaver - og planlegge seilasen for sin neste vakt.
Læremateriell
Det er med god grunn at Baatskolen POSEIDON er så opptatt av den praktiske delen av opplæringen. Vi har gjennom årene sett mange eksempler på at kursdeltagere får store aha-opplevelser når vi er ute på praksisturene. Derfor har vi satset høyt og anskaffet et skoleskip som virkelig passer til formålet. Ombord i POSEIDON II har vi alt som trenges for å gi kursene det praktiske innholdet og utbyttet som vi er så opptatt av. For å gi våre kursdeltagere best mulig utbytte av tid og penger som investeres i D5L-kursene har vi fått spesialtillatelse fra sjøfartsdirektoratet til å flytte en større del av undervisningen ombord i POSEIDON II.
Vi begynner nye D5L-kurs hver høst, men det er mulig å henge seg på underveis
Motor og teknologi er en egen kursmodul
Skolens godkjenninger
Vårt fritidsskipperkurs er godkjent etter de aller siste læreplaner, krav og retningslinjer fra Sjøfartsdirektoratet.
Hvis man vurderer å ta kurset for D5L eller D5LA er det helt avgjørende at skolen kan dokumentere at den er godkjent av Sjøfartsdirektoratet og gjennomfører kurset ihht til læreplanen - ellers kaster man bort tid og penger, og ender opp med et verdiløst vitnemål.
Pris for Fritidsskipper D5L
Enhet |
Pris |
Kommentar |
Navigasjonsmodulen; |
8.500 |
Alt inkludert: bøker, tre sjøkart, passer, linjal, eksamensgebyr osv |
Navigasjonsinstrumenter; |
5.100 |
Dekkes av samme materiell som navigasjonsmodulen |
Motor, skipslære, sikkerhet, osv. |
7.600 |
Dekkes av samme materiell som over, eksamensgebyr er inkludert |
Sum kveldskurs i Stavanger, med lange |
21.200 |
Merk: |
Drifstoffpåslag pga ekstraordinært høye dieselpriser, for å dekke ekstra kostnader ved de lange praksisturene |
2.500 | |
Ny totalpris for D5L-kurset, inklusive praksistur, alt materiell, sjøkart, lærebøker, eksamensgebyr, osv | 23.700 |