I Baatskolen POSEIDON har vi svært gode erfaringer med å legge inn mest mulig praksis i alle våre kurs.
Det er nesten utrolig hvor mange "Ah-ha-opplevelser" som kan dukke opp i løpet av en 3-timers rundtur for et båtførerkurs - og når deltagerne på D5L-kursene kommer hjem fra sine 30-timers turer; da har de virkelig erfart og lært mye i løpet av helgen.


Praksistur med frivakten som interessert utkikk i disen på fordekket.

.... og minst like interesserte kursdeltagere som tar seg av navigasjonen inne i styrehuset

En stopp hos Kortbunkers på Naustbakken er nødvendig, prisen er gunstig og servicen helt på topp!

Litt manøvreringsarbeid inngår i alle praksisturene og for mange er det litt uvant å "leke seg" med over 100 tunge tonn med isbryter :-)

Turene går vanligvis nordover kysten og da er Haugesund og Smedesundet en selvfølge å ta med

Men først må vi gjennom Karmsund bro, og der kan ofte være sterk strøm, med tilsvarende utfordringer for rormann eller -kvinne.

I Smedesundet ligger "våre venner" på kaikanten og følger med, med onkel Politi i neste bygg, så her må vi være nøye

Det kan være stille i Smedesundet også, det er slett ikke alltid at det blåser nordavind i Haugesund!


Når vi er ferdig med Slettå er det alltid kjekt å kunne notere "Passert Ryvarden" i dekksdagboken

Dagen etter er vi ofte i noe av det fineste kysten har å by på: Bømloskjærgården, Brandasund, Kulleseidkanalen, Finnåsvikå og mange andre perler ...

Ikke så veldig mye plass å leke seg på, men med stødige folk til rors går det greit


Og så bærer det ut mot havet igjen, på vestsiden av Bømlo - så her får man litt av hvert

Og etter å ha passert Kulleseidkanalen kommer dette skiltet, som ingen til dags dato har kunnet gi en god forklaring på.
Det kan gå rimelig hardt for seg når et tungt fartøy begynner å ruske i fortøyningene, så her må man alltid tenke sikkerhet - og aldri finne på å "ta i mot" ....
Denne dukker opp på radaren, og det er slike ting man ikke kan lære å nytte seg av ved å lese i en lærebok, da er det kun praksisturer og virkelig seilas som teller!
En ingeniør og en overlege, to flotte og stødige karer i styrehuset!
Denne karen steller mest med veier, sånn til vanlig, men han er også en påpasselig navigatør - med klebepiler i kartet.
Søndagsfrokosten ved langbordet i POSEIDON II er alltid en kilde til gode samtaler, oppspedd mye "lått og løye".
Dyktige folk i alle aldere og kjønn - og sjøkartverkets folk viser at de kan mer enn å tegne kartene ...
Her har sjøkartverkets folk overtakk kommandoen i styrehuset, og da er vi i gode hender!

Her har vi to damer med skarpe blikk og full kontroll!

... og mens damene har vakt kan "gutta" unne seg en matbit i salongen.

"Land i sikte!" - var det det han sa, vår svenske venn Arne?

Det blir mye å holde kontroll på, med to plottere, to radarer, gyrokompass, navtex og VHF-er som scanner over alle aktuelle kanaler . . . .

Med mange års erfaring tar Jacob det meste med et bredt smil

En som er født og oppvokst på Færøyene har sett hav før, men det kan være greit å bruke plotter for å holde oversikten

Frivakt er godt å ha, selv om virkeligheten virker noe fordreid på dette bildet :-)
